Sunday 15 October 2017

Grade 7 Tidlig Handelssystemer


New France og British North America, 1713 - 1800.Virtual Museum of New France - et omfattende nettsted, inkludert avsnitt om Utforskerne, første nasjoner, mennesker, store navn og dagliglivet i New France versjonen franaise. New France, New Horizons - Utstillingen beskriver eventyret fra New France, fra de første oppdagelsesreiser til slutten av fransk regim. Det består av 350 arkivdokumenter arrangert under 12 temaer, versjon franaise. Seasons of New France utforske en rekke temaer knyttet til bevilgningen av territorium, livets rytme, overføring av kunnskap og daglige handlinger Hvert tema har en rekke malerier, skisser, manuskripter og andre materialer som skaper et bilde av hva livet var som på dette tidspunktet. Nettstedet inneholder også en fortalt lysbildefremvisning Engelsk Fransk. Fransk i Amerika - utforsker historien om den franske tilstedeværelsen i Nord-Amerika fra de første tiårene av 1500-tallet til slutten av 1800-tallet et klart fokus på United States. French Ontario i det 17. og 18. århundre - Via kart, fotografier, malerier og tekstdokumenter, forteller utstillingen historien om de to første århundrene som fulgte de første franske utforskningene av vår provins, i 1610 Archives of Ontario versjon franaise. Champlain - Reiser i den kanadiske frankofonien - virtuell utstilling om reisene til Samuel de Champlain, fra det virtuelle museet i Canada Fransk Engelsk. Hanene mitt skip Et spill å reise gjennom XVII-tallet på jakt etter en av de flotte oppdagelsesreisnene til New France With hjelp av periodiske geografiske kart, gamle engravings og utdrag fra hans historier, gjenopplive episken til denne verdslige karakteren. Det er ikke noe trivielt spill med sin fantastiske datagrafikk som lagrer spillet ditt for å gi deg tid til å lære versjonen franaise. Hudson Bay og NorthWest Companies. Exploration, Fur Trade og Hudson s Bay Company engelsk og fransk - dette nettstedet handler om pelshandel i Canada en d hvordan det førte til utforskning av landet og dannelsen av det eldste og største selskapet i kanadisk historie Hudson s Bay Company. HBC Heritage Generously illustrert med kart, diagrammer, malerier og moderne fargebilder, gjenfinner Adventurers livets saga levende. hvis historie er historien til Canada versjon franaise. Bay of Bay - fra PBS - Historien om de skarpe kjøpmenn og dristige oppdagere av Hudson s Bay Company, som tamet en villmark og åpnet hjertet av Nord-Amerika Inkluderer transkripsjoner av show, kart, profiler og en quiz. Saint-Marie blant Hurons. The jesuitrelasjoner og historien til New France - fra bibliotek og arkiv Canada - Begynnelsen hvor Champlains skrifter går av, er disse misjonsteksterne en av de store kildene av informasjon om de første årene av fransk kolonisering i Nord-Amerika versjon franaise. Treaty of Utrecht - bakgrunn og forklaring fra Canada på Making nettsted. Slaget ved Re stigouche Den siste innsats fra sjuårskriget mellom Frankrike og Storbritannia for besittelse av Nord-Amerika. Royal Proclamation Act - fra Canada i Making Website - bakgrunn, forklaring og original tekstversjon franaise. Quebec-loven - fra Canada i Making Website - bakgrunn, forklaring og original tekstversjon franaise. Acadia - Livsstil i forfedres dager Acadian Historic Village inviterer deg til å oppdage vår forfedres rike arv, deres kultur og tradisjoner. Dette nettstedet gir deg tre typer utforskning en utstilling , et besøk og fire morsomme og pedagogiske interaktive spillversjoner franaise. Some manglende sider - Black Community i historien til Quebec og Canada - primære og sekundære kilde materialer - presentert i partnerskap av Quebec Provincial Association of Social Studies Lærere, Quebec Board of Black Educators og Quebec Ministere de l Education - AKTIVITET BOOKLET. Runaway Journeys - fra Digital Lib Rary Program i New York Public Library. Dictionary of Canadian Biography On-line - møt folk som spilte en viktig rolle i dannelsen av det som nå er Canada English og French. The War of 1812 - Dette interaktive kartet fra 1800-tallet Nord-Amerika presenterer en geografisk visning av de store begivenhetene og kampene i krigen i 1812 Bevegelsene og størrelsen til de amerikanske troppene, britiske tropper og Tecumseh Native Alliance er vist for hver større begivenhet - fra LearnAlberta. War of 1812 - fra den kanadiske militære arv Project. Susanna Moodie og Catharine Parr Traill - to av Canadas viktigste skrifter fra 1800-tallet. Født i England bare 23 måneder fra hverandre, ble de to søstrene profesjonelle forfattere før de giftet seg. I 1832 emigrerte de med sine skotske ektemenn til Canada, bosatte seg i Canada backwoods av hva som nå er Ontario, nær dagens Lakefield De registrerte og tolket deres erfaringer som pionerer i bøker som de fortsatt er berømte for denne dagversjonen frana ise. California 7th Grade Standards. CA 7 1 Innhold Standard Verdenshistorie og Geografi Medieval og tidlig moderne tider Studenter analyserer årsakene og effektene av den enorme utvidelsen og den ultimate oppløsningen av det romerske imperiet 7 1 1 Performance Standard Undersøk de tidlige styrker og varige Roms bidrag, for eksempel betydningen av romerske statsborgerskapsrettigheter under romersk lov Roman art. CA 7 1 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalder og tidlig moderne tider Studenter analyserer årsakene og effektene av den enorme utvidelsen og den ultimate oppløsning av det romerske riket.7 1 1 Performance Standard. Study Roms tidlige styrker og varige bidrag, for eksempel betydningen av romerske statsborgerskap rettigheter under romersk lov Roman kunst, arkitektur, ingeniørfag og filosofi bevaring og overføring av kristendommen og dens ultimate interne svakheter f. eks oppveksten av autonome militære krefter i imperiet , underminering av statsborgerskap av vekst av korrupsjon og slaveri, mangel på e ducation og distribusjon av nyheter.7 1 2 Performance Standard. Diskutere de geografiske grensene til imperiet i sin høyde og de faktorene som truet dens territoriale kohesjon.7 1 3 Performance Standard. Beskriv etableringen av Konstantin av den nye hovedstaden i Konstantinopel og utviklingen av det bysantinske imperiet, med vekt på konsekvensene av utviklingen av to distinkte europeiske sivilisasjoner, øst-ortodokse og romersk-katolske, og deres to forskjellige syn på kirkestatens relasjoner. CA 7 2 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Medieval og tidlig moderne tider Studenter analyserer geografiske, politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer av sivilisasjonene i islam i middelalderen.7 2 1 Ytelsesstandard. Identifisere de fysiske egenskapene og beskrive klimaet på den arabiske halvøyen, dets forhold til omgivende legemer av land og vann, og nomadiske og stillesittende livsstil.7 2 2 Prestasjonsstandard. Trace opprinnelsen til islam og Muhammads liv og lære, inkludert islamske lære om forbindelsen med jødedommen og kristendommen.7 2 3 Prestasjonsstandard. Forklar betydningen av Koranen og Sunnah som de viktigste kildene til islamsk tro, praksis og lov og deres innflytelse i muslimers daglige liv.7 2 4 Performance Standard. Diskutere utvidelsen av muslimsk styre gjennom militære erobringer og traktater, understreker den kulturelle blandingen innen muslimsk sivilisasjon og spredning og aksept av islam og arabisk språk.7 2 5 Performance Standard. Beskriv vekst av byer og etablering av handelsruter blant Asia, Afrika og Europa, produktene og oppfinnelsene som reiste langs disse ruter, for eksempel krydder, tekstiler, papir, stål, nye avlinger og rollen som handelsmenn i det arabiske samfunnet.7 2 6 Prestasjonsstandard. Forstå de intellektuelle utvekslingene mellom muslimske lærde i Eurasia og Afrika og bidragene Muslimske lærde til senere sivilisasjoner innen scie NCE, geografi, matematikk, filosofi, medisin, kunst og litteratur. CA 7 3 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Medieval og tidlig moderne tider Studenter analyserer de geografiske, politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer av sivilisasjonene i Kina i Middelalderen.7 3 1 Performance Standard. Beskriv gjenforeningen av Kina under Tang-dynastiet og grunner for buddhismenes spredning i Tang Kina, Korea og Japan.7 3 2 Performance Standard. Beskriv landbruks-, teknologisk og kommersiell utvikling under Tang og Sung perioder.7 3 3 Performance Standard. Analyser innflytelsen av konfucianismen og endringer i konfucianske tanker i Sung og Mongol periodene. 7 3 4 Performance Standard. Forstå betydningen av både overlandshandelen og maritime ekspedisjoner mellom Kina og andre sivilisasjoner i den mongolske oppstigningen og Ming-dynastiet.7 3 5 Performance Standard. Trace den historiske innflytelsen av slike funn som te, produksjon av papir, w ood-blokk utskrift, kompass og krypdyr.7 3 6 Ytelsesstandard. Beskriv utviklingen av keiserstat og den lærde-offisielle klassen. CA 7 4 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalder og tidlig moderne tider Studenter analyserer geografisk , politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer av sivilisasjoner fra sør for Sahara i Ghana og Mali i middelalder Afrika.7 4 1 Ytelsesstandard. Study Niger-elven og forholdet mellom vegetasjonssoner av skog, savanne og ørken å handle i gull, salt, mat og slaver og veksten av Ghana og Mali-imperier. 7 4 2 Prestasjonsstandard. Analyser betydningen av familie, arbeidsspesialisering og regional handel i utviklingen av stater og byer i Vest-Afrika.7 4 3 Prestasjonsstandard. Beskriv rollen som karibisk handel i Sahara i endring av religiøse og kulturelle egenskaper i Vest-Afrika og påvirkning av islamsk tro, etikk og lov.7 4 4 Ytelsesstandard. e vekst av det arabiske språket i regjeringen, handel og islamsk stipend i Vest-Afrika.7 4 5 Prestasjonsstandard. Beskriv betydningen av skriftlige og muntlige tradisjoner i overføringen av afrikansk historie og kultur. CA 7 5 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Medieval og tidlige moderne tider Studenter analyserer de geografiske, politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer av sivilisasjonene i middelalderen Japan. 7 5 1 Performance Standard. Beskriv betydningen av Japans nærhet til Kina og Korea og den intellektuelle, språklige, religiøs og filosofisk påvirkning av disse landene på Japan. 7 5 2 Prestasjonsstandard. Diskutere prins Shotoku i Japan og egenskapene til det japanske samfunnet og familielivet under hans regjering.7 5 3 Prestasjonsstandard. Beskriv verdiene, sosiale skikker , og tradisjoner foreskrevet av Lord-Vassal-systemet som består av shogun, daimyo og samurai og den varige innflytelsen av krigerkoden i det tjueende century.7 5 4 Performance Standard. Trace utviklingen av særegne former for japansk buddhisme.7 5 5 Performance Standard. Study den niende og tiende århundrer i gullalder av litteratur, kunst og drama og dens varige effekter på kulturen i dag, inkludert Murasaki Shikibu s Tale of Genji.7 5 6 Performance Standard. Analysere oppveksten av et militært samfunn i slutten av det tolvte århundre og samuraiens rolle i det samfunnet. CA 7 6 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalderen og tidlig moderne tider Studenter analyserer de geografiske, politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer av sivilisasjonene i middelalderlandet.7 6 1 Prestasjonsstandard. Study geografi av Europa og den eurasiske landsmassen, inkludert dens beliggenhet, topografi, vannveier, vegetasjon og klima og deres forhold til livsstil i middelalderland.7 6 2 Prestasjonsstandard. Beskriv spredningen av kristendommen nord for Alpene og rollene som spilles av tidlig kirke og klostre i jeg ts diffusjon etter høsten av den vestlige delen av det romerske imperiet.7 6 3 Prestasjonsstandard. Standre utviklingen av feodalisme, dens rolle i middelalderens europeiske økonomi, måten det ble påvirket av fysisk geografi på herregårdens rolle og veksten av byene og hvordan feudale forhold ga grunnlaget for politisk orden.7 6 4 Prestasjonsstandard. Demonstrere forståelse av konflikten og samarbeidet mellom pavemaket og europeiske monarker, f. eks. Karel, Gregorius VII, keiser Henry IV.7 6 5 Ytelse Standard. Kjør betydningen av utviklingen i middelalderens engelske juridiske og konstitusjonelle praksis og deres betydning i utviklingen av moderne demokratiske tanke - og representasjonsinstitusjoner, for eksempel Magna Carta, parlamentet, utvikling av habeas corpus, en uavhengig domstol i England.7 6 6 Performance Standard. Diskuter årsakene til og kursen til de religiøse korstogene og deres virkninger på kristne, muslimske og jødiske befolkninger i Europa , med vekt på den økende kontakten mellom europeerne med kulturer i den østlige middelhavsverdenen.7 6 7 Ytelsesstandard. Lag spredningen av bubonicpesten fra Sentral-Asia til Kina, Midtøsten og Europa og beskrive dens innvirkning på global befolkning. 7 6 8 Ytelsesstandard. Opplev betydningen av den katolske kirken som en politisk, intellektuell og estetisk institusjon, for eksempel grunnleggelse av universiteter, politiske og åndelige roller til prestene, opprettelse av klostre og mendicant religiøse ordrer, bevaring av det latinske språket og religiøse tekster, St Thomas Aquinas syntese av klassisk filosofi med kristen teologi og begrepet naturlov.7 6 9 Prestasjonsstandard. Know historien om nedgangen av muslimsk regel på den iberiske halvøy som kulminerte i Reconquista og oppgangen til spansk og portugisiske kongedømmer. CA 7 7 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalder og tidlig moderne tider Studenter sammenligner og kontrasterer geogrene aphic, politiske, økonomiske, religiøse og sosiale strukturer i Meso-Amerikanske og Andes-sivilisasjoner.7 7 1 Ytelsesstandard. Study plasseringene, landformene og klimaene i Mexico, Mellom-Amerika og Sør-Amerika og deres effekter på maya, aztec , og Incan økonomier, handel og utvikling av urbane samfunn.7 7 2 Performance Standard. Study rollene til mennesker i hvert samfunn, inkludert klassestrukturer, familieliv, krigsfull, religiøs tro og praksis og slaveri.7 7 3 Performance Standard. Forklare hvordan og hvor hvert imperium oppstod og hvordan Aztec og Incan imperiene ble beseiret av spansk. 7 7 4 Performance Standard. Beskriv kunstneriske og muntlige tradisjoner og arkitektur i de tre sivilisasjonene. 7 7 5 Performance Standard. Beskriv den Meso-amerikanske prestasjoner i astronomi og matematikk, inkludert utvikling av kalenderen og den meso-amerikanske kunnskapen om sesongmessige endringer i sivilisasjonene landbrukssystemer. CA 7 8 Innhold Standard Verden Hans Tory og Geography. Medieval og tidlig moderne tider Studenter analyserer renessans opprinnelse, prestasjoner og geografiske diffusjon.7 8 1 Performance Standard. Beskriv hvordan opplevelsen av klassisk læring og kunsten fostret en ny interesse for humanismen, dvs. en balanse mellom intellekt og religiøs tro.7 8 2 Prestasjonsstandard. Forklar viktigheten av Firenze i de tidlige stadiene av renessansen og veksten av uavhengige handelsbyer, f. eks. Venezia, med vekt på byernes betydning i spredningen av renessansidéer.7 8 3 Ytelsesstandard. Standre effektene av gjenåpningen av den gamle Silkeveien mellom Europa og Kina, inkludert Marco Polo s reiser og plasseringen av hans ruter.7 8 4 Performance Standard. Beskriv veksten og effektene av nye måter å formidle informasjon, for eksempel evnen til å fremstille papir, oversettelse av Bibelen til folketrykket, utskrift.7 8 5 Ytelsesstandard. Detail fremskritt gjort i litteraturen, t han er kunst, vitenskap, matematikk, kartografi, ingeniørfag og forståelse av menneskelig anatomi og astronomi, for eksempel av Dante Alighieri, Leonardo da Vinci, Michelangelo di Buonarroti Simoni, Johann Gutenberg, William Shakespeare. CA 7 9 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Medieval og tidlige moderne tider Studenter analyserer den historiske utviklingen av reformasjonen.7 9 1 Prestasjonsstandard. Liste årsakene til den interne uroen i og svekkelsen av den katolske kirken, for eksempel skattepolitikk, salg av avlatelser.7 9 2 Prestasjonsstandard. Beskriv teologisk politiske og økonomiske ideer til de store figurene under reformasjonen, f. eks. Desiderius Erasmus, Martin Luther, John Calvin, William Tyndale.7 9 3 Ytelsesstandard. Forklar Protestantens nye praksis i kirke selvstyre og påvirkning av disse praksisene på utviklingen av demokratiske praksiser og ideer om føderalisme.7 9 4 Prestasjonsstandard. Identifisere og lokalisere de europeiske regionene som forblir katolske og de som ble protestantiske og forklare hvordan divisjonen påvirket distribusjonen av religioner i den nye verden. 7 9 5 Prestasjonsstandard. Analysere hvordan kontrareformasjonen revitaliserte den katolske kirken og de krefter som fostret bevegelsen, for eksempel St Ignatius of Loyola og den Jesuittene, Trentrådet.7 9 6 Ytelsesstandard. Standre misjonærers institusjon og innflytelse på kristendommen og diffusjonen av kristendommen fra Europa til andre deler av verden i middelalderen og tidligmoderne perioder finne oppdrag på et verdenskart.7 9 7 Performance Standard. Beskriv Gyldenalderen av samarbeid mellom jøder og muslimer i middelalderland Spania som fremmer kreativitet i kunst, litteratur og vitenskap, inkludert hvordan samarbeidet ble avsluttet av religiøs forfølgelse av enkeltpersoner og grupper, for eksempel den spanske inkvisisjonen og utvisningen av jøder og muslimer fra Spania i 1492.CA 7 10 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalder og tidlig moderne tider Studentene analyserer den historiske utviklingen av den vitenskapelige revolusjonen og dens varige effekt på religiøse, politiske og kulturelle institusjoner.7 10 1 Ytelsesstandard. Diskuter røttene til den vitenskapelige revolusjonen, for eksempel gresk rasjonalisme jødisk, kristen og muslimsk vitenskap Renaissance humanisme ny kunnskap fra global utforskning.7 10 2 Performance Standard. Understanden av de nye vitenskapelige teoriens betydning, som for eksempel Copernicus, Galileo, Kepler, Newton og betydningen av nye oppfinnelser, f. eks. teleskopet, mikroskopet, termometeret, barometeret. 7 10 3 Ytelsesstandard. den vitenskapelige metoden som ble fremmet av Bacon og Descartes, påvirkning av ny vitenskapelig rasjonalisme om veksten av demokratiske ideer og sameksistensen av vitenskap med tradisjonelle religiøse trosoppfatninger. 7 7 Innhold Standard Verdenshistorie og geografi. Middelalder og tidlig moderne tider Studenter analyserer politisk og økonomisk endring i sekstende, syttende og attende århundre e. Oppdagelsesalder, opplysning og alder av grunn.7 11 1 Ytelsesstandard. Kjenn de store oppdagelsesreiser, rutens plasseringer og kartografisk innflytelse i utviklingen av et nytt europeisk verdenssyn.7 11 2 Performance Standard. Diskutere utveksling av planter, dyr, teknologi, kultur og ideer i Europa, Afrika, Asia og Amerika i det femtende og sekstitende århundre og de store økonomiske og sosiale effektene på hvert kontinent.7 11 3 Prestasjonsstandard. Undersøk opprinnelsen til moderne kapitalisme påvirkning av merkantilisme og hytteindustri elementene og betydningen av en markedsøkonomi i det syttende århundre i Europa de forandrede internasjonale handels - og markedsføringsmønstrene, inkludert deres plasseringer på et verdenskart og påvirkning av oppdagelsesreisende og kartmakere. 7 11 4 Prestasjonsstandard. Forklar hvordan hovedoppgavene til opplysningene kan spores tilbake til slike bevegelser som renessansen, reformasjonen og den vitenskapelige rev olivering og til grekerne, romerne og kristendommen.7 11 5 Ytelsesstandard. Beskriv hvordan demokratiske tanker og institusjoner ble påvirket av Opplysningstankere, for eksempel John Locke, Charles-Louis Montesquieu, amerikanske grunnleggere.7 11 6 Ytelsesstandard. Diskutere hvordan prinsippene i Magna Carta ble legemliggjort i slike dokumenter som den engelske rettighetserklæringen og den amerikanske uavhengighetserklæringen. Innhold Standard Historisk og samfunnsvitenskapelig Analyse Ferdigheter. De intellektuelle ferdigheter som er nevnt nedenfor, skal læres gjennom og brukes til innholdsstandarder for karakterer seks til åtte. De skal bare vurderes i sammenheng med innholdsstandarder i karakterene seks til åtte I I tillegg til standardene for karakterene seks til åtte, viser studentene følgende intellektuelle resonnement, refleksjon og forskningsferdigheter. Performance Standard. Chronological and Spatial Thinking.6-8 1 Grade Level Expectation. Students forklare hvordan store hendelser er relatert til hverandre i tid.6-8 2 Grade Level Expectation. Students konstruere ulike tidslinjer av viktige hendelser, personer og perioder av den historiske æra de studerer.6-8 3 Gradenivåforventning. Studentene bruker en rekke kart og dokumenter for å identifisere fysiske og kulturelle egenskaper i nabolag, byer, stater og land og forklare historisk migrasjon av mennesker, ekspansjon og desintegrasjon av imperier, og veksten av økonomiske systemer. Prestasjonsstandard. Research, Evidence og Point.6-8 1 Grade Level Expectation. Students stiller spørsmål som kan besvares av historisk studie og forskning.6-8 2 Gradenivåforventning. Studerende skiller fakta fra mening i historiske fortellinger og historier. 6-8 3 Gradenivåforventning. Studerende skiller relevant fra irrelevant informasjon, avgjørende fra tilfeldig informasjon, og verifiserbar fra uverifiserbar informasjon i historiske fortellinger og historier. 6-8 4 Gradenivåforventning. Studentene vurderer troverdigheten til primære og sekundære kilder og tegner lydkonklusjoner fra dem.6-8 5 Gradenivåforventning. Studerende oppdager de forskjellige historiske synsvinklene på historiske hendelser og bestemmer sammenhengen der de historiske uttalelsene ble gjort spørsmålene, kilder som brukes, forfatterperspektivene. Performance Standard.6-8 1 Grade Level Expectation. Students forklare de sentrale problemene og problemene fra fortiden, plassere mennesker og hendelser i en matrise av tid og sted.6-8 2 Gradenivåforventning. Studerende forstår og skiller årsak, effekt, sekvens og korrelasjon i historiske hendelser, inkludert de lange og kortsiktige årsakssammenhengene.6-8 3 Gradenivåforventning. Studerende forklarer kildene til historisk kontinuitet og hvordan kombinasjonen av ideer og hendelser forklarer fremkomsten av nye mønstre.6 -8 4 Grade Level Expectation. Students anerkjenner rollen som sjanse, oversikt og feil i historien.6-8 5 Gradenivåforventning. Studerende innser at fortolkninger av historien kan endres ettersom ny informasjon er avdekket.6-8 6 Grad Nivå Forventning. Studenter tolker grunnleggende indikatorer på økonomisk ytelse og gjennomføre kostnads ​​/ nytte analyser av økonomiske og politiske problemer. Hvis du savnet det, glemte, eller vil lære mer Canada A People s History. Episode 1 Når verden begynte. Tidspan 15.000 f. Kr. til 1800 e. Kr. Åpningsepisoden av denne 16-delte dokumentar-serien over hele kontinentet, og ser tilbake mer enn 15.000 år for å fortelle den varierte historien til de første beboerne på territoriet som ville bli Canada Fra den rike ressursen av innfødt muntlig historie og arkeologi kommer historiene til landets første folk - hvordan dusinvis av distinkte samfunn tok form, og hvordan de opplevde et merkelig nytt folk, europeerne. Blant de tidligste av disse epokjørende møtene er møtet mellom Jacques Cartier og Donnacona, den iroquoiske sjefen som Cartier møttes første gang på Gasp-kysten i 1534 og senere kidnappet senere på Stillehavskysten, møter Nootka-sjef Maquinna John Jewitt, den engelske sjømannen som ble hans fange og til slutt hans motvillige venn. Episode 2 Eventyrere og Mystics. Time Span 1540 til 1670. Med søket etter Nordvestpassasjen og utvidelsen av Grand Banks fiskeri, blir den nye verden snart en destin Ation for permanente europeiske kolonier, i Newfoundland og langs St Lawrence Samuel de Champlain begynner sine legendariske reiser og den usikre begynnelsen av New France er etablert. Det er en tid med hidtil usete allianser og ødeleggende konflikter med innfødte, drevet av selgerne som søker etter pels og jesuittene søken etter sjeler Etter et halvt århundre av kamp, ​​med kolonien på utryddelsesgrensen, tar Louis XIV personlig kontroll, sender franske soldater for å forsvare den kvelende utposten og kvalifiserte unge kvinner, fyller du roi, for å bli deres koner. Episode 3 Hevder villmarken. Tidsspann 1670 til 1755. En liten fransk bosetning i New France bygger et blomstrende samfunn og krever et krav på et massivt kontinent mellom 1660 og 1750. New France s befolkning inkluderer butikkere, håndverkere, bønder og utleiere, samt fur-trading ekspansjonister som guvernør Frontenac og hans kommersielle partner, Robert Cavelier de La Salle, som bygger et nettverk av India n allianser og utvide franske handelsposter til Mexicogulfen Men denne fartsfylte veksten bringer New France til stadig mer bitter konflikt med de rikere og flere tallrike - men mindre venturesome - britiske kolonister i sør. Historien kulminerer med den hjerteslagende deportasjonen av mer enn 10.000 fransk-katolske akadere som kampen for å ha Nord-Amerika går inn i sin endelige, avgjørende fase.

No comments:

Post a Comment