Saturday 21 October 2017

Multilateral Trading System Apec


WORLD TRADE ORGANIZATION. THE WTO I KORT DEL 1 Det multilaterale handelssystemet fortid, nåtid og fremtid. Verdenshandelsorganisasjonen ble grunnlagt i 1995 En av de yngste av de internasjonale organisasjonene er WTO etterfølgeren til General Agreement on Tariffs and Trade GATT etablert i kjølvannet av andre verdenskrig. Så mens WTO fortsatt er ung, er det multilaterale handelssystemet som opprinnelig ble opprettet under GATT, godt over 50 år. De siste 50 årene har hatt en eksepsjonell vekst i verdenshandelen Merkevareeksporten vokste i gjennomsnitt med 6 årlig Total handel i 2000 var 22 ganger 1950 GATT, og WTO har bidratt til å skape et sterkt og velstående handelssystem som bidrar til enestående vekst. Systemet ble utviklet gjennom en rekke handelsforhandlinger, eller runder, holdt under GATT De første rundene handlet hovedsakelig med tariff reduksjoner, men senere inngikk forhandlinger andre områder som anti-dumping og ikke-tariff-tiltak. e 1986-94 Uruguay-runden førte til WTOs opprettelse. Forhandlingene avsluttet ikke der Noen fortsatte etter Uruguay-rundens slutt I februar 1997 ble det inngått enighet om teletjenester, med 69 regjeringer enige om omfattende liberaliseringsforanstaltninger som gikk Utover de som ble enige i Uruguay-runden. I samme år inngikk 40 regjeringer vellykket forhandlinger om tarifffri handel med informasjonsteknologiske produkter, og 70 medlemmer inngikk en finansiell avtale som dekker mer enn 95 av handel med bank, forsikring, verdipapirer og finansiell informasjon . I 2000 startet nye samtaler om landbruk og tjenester. Disse har nå blitt innlemmet i en bredere agenda som ble lansert på den fjerde WTO-ministerkonferansen i Doha, Qatar, i november 2001. Arbeidsprogrammet, Doha utviklingsagenda DDA, legger til forhandlinger og annet arbeid på ikke-landbrukspriser, handel og miljø, WTO-regler som antidumping og subsidier, investeringer, konkurransepolitikk , handelsfasilitering, åpenhet i offentlige anskaffelser, immaterielle rettigheter og en rekke problemer som utviklingsland opplever som vanskeligheter de står overfor i gjennomføringen av de nåværende WTO-avtalene. Fristen for forhandlinger er 1. januar 2005. WORLD TRADE ORGANIZATION. Minister Gao, ministrene , Excellence, Damer og herrer. Takk for denne muligheten til å møte deg i dag. Jeg er glad for å være tilbake på APEC. Dette forumet har alltid vært en mester i det multilaterale handelssystemet. På dette møtet i fjor bad jeg om støtte til leverer Bali-pakken, og du har gjort et viktig bidrag til å oppnå dette gjennombruddet. Men bare et år fra den vellykkede Bali-ministerkonferansen, beklager jeg å rapportere at i dag kjemper vi for å redde Bali-pakken. I denne kritiske perioden støtter du vil være viktigere enn noensinne. Som du vet, nådde vi en stor dødsulykke i juli, knyttet til samspillet mellom to av Bali-beslutninger, offentlig lagerbeholdning på den ene siden, en d vedtakelsen av endringsprotokollet om handelsforenklingsavtalen på den annen. Og mens denne dødsulykken bare er direkte knyttet til disse to Bali-beslutninger, er dens implikasjoner mye bredere. I virkeligheten har dødsfallet nedlagt multilaterale forhandlinger i organisasjonen. medlemmene har blitt alvorlig døde. Vi har jobbet hardt for å løse dødsfallet Vi har hatt en intensiv konsultasjonsprosess for å diskutere mulige måter fremover ikke bare på disse to beslutningene, men på alle de andre problemene som er sammenkoblet med dem spesifikt. andre 8 Bali-beslutninger, inkludert LDC-pakken. Ministermiljøet om å utvikle et arbeidsprogram på post-Bali-agendaen. Og selve integriteten til WTOs forhandlingsstolpe. Disse samtalene var positive og konstruktive, men det var ingen signifikant gjennombrudd. Jeg har ikke gitt opp til å finne en løsning, og i de siste dagene har jeg blitt informert om at noen viktige delegasjoner har gjenopptatt di scussion på måter å løse dødsfallet og gå videre. Dette er positive nyheter Jeg håper at dette vil fortsette og at det vil gi oss et gjennombrudd, men jeg er ikke klar over at noen forståelse har blitt nådd ennå. Så, i mangel av en løsningen har medlemmene forsøkt å kartlegge ut hva som kan ligge foran. Tre potensielle scenarier oppstod fra konsultasjonene. Scenario 1 er at vi finner en løsning for dødsstedet veldig snart. Klart dette er det ideelle scenariet. Det ville sette alt vårt andre arbeid tilbake på sporet. Så de nylige tegnene på reengagement på dette scenariet er velkomne. Men dette er veldig viktig, selv om vi fant en løsning på impasse i morgen, ville vi fortsatt ha et problem med post-Bali-arbeidsprogrammet. Detaljert og presise modaliteter-lignende arbeidsprogram som vi hadde diskutert tidligere ville være praktisk talt umulig å oppnå innen desemberfristen vi ble enige om i Bali. Vi kan fullføre denne oppgaven og konkludere arbeidsprogrammet, men vi må kanskje se på et annet tidsramme. Å bygge på er scenario 2 at vi fortsetter vårt søk etter en løsning på dagens dødsfall i de kommende månedene. Dette er i hovedsak hvor vi har vært siden juli. Men vi har funnet ut at mens vi venter på en løsning, fortsetter vårt viktige arbeid med de andre Bali-avgjørelsene og på DDA eller hvor som helst, er ærlig svært vanskelig. Medlemmene støtter ikke dette scenarioet. De ønsker å bevege seg fremover, nå er deres tålmodighet i å vente på en løsning som dukker opp, nesten ute. Og dette bringer meg til scenario 3, som er at medlemmene ser etter alternative måter å gjøre fremgang. Dette scenariet vil komme på plass når en gruppe medlemmer kan bestemme seg for å fortsette med noen form for ikke-multilateral tilnærming. Jeg understreker at det ikke er min scenario, i enten substans eller timing. Det er i utgangspunktet to underscenarier her. Det ene er at medlemmene søker å implementere Trade Facilitation Agreement som en plurilateral avtale utenfor WTO. Men jeg har ikke hørt mye sympati for thi s tilnærming. Det andre delscenariet er at medlemmene søker gjennomføring innenfor WTO. Det er et stort spekter av mulige måter at dette kan skje. For eksempel kan medlemmene ta en tilnærming der betingelsene i Trade Facilitation Agreement bare er satt inn plassere av de partene som er villige til å gjøre det, på en MFN-basis. Dette ville være mindre enn multilateralt, i hvert fall i første omgang, men det ville også åpne muligheten for en full multilateral avtale på et eller annet tidspunkt i fremtiden. Denne tilnærmingen kan også knyttes til å bringe noen av eller alle de andre Bali-beslutningene fremover sammen med del 2 i handelsoverenskomsten, noe som betyr at teknisk bistand vil være tilgjengelig for utviklingsland som ønsker å delta. Mange var klar til å utforske alternativene som kan være mulig her. Så min beskjed til noen som ikke favoriserer dette alternativet er at du må løse dette uhell raskt. Det er reelt haster med dette nå uten en løsning på uhellet du kunne se diskusjonen om andre alternativer intensiveres i de kommende ukene. Faktisk er det klart allerede en aktiv diskusjon som foregår mellom medlemmene om hva de presise alternativene kan være. I lys av disse medlemmene må WTO levere på forhandlingsstolpe eller Organisasjonen vil lider sannsynligvis uopprettelig skade. Andre er mer motvillige De er opptatt av å ta en ikke-multilateral tilnærming, selv om det potensielt kunne bli multilateralisert med tiden. Informasjons teknologiavtalen, som diskuteres her på APEC, er et eksempel på en ikke-multilateral avtale innenfor WTO som har fungert veldig bra. ITA har for øyeblikket 52 deltakere som tegner seg for rundt 97 prosent av verdenshandelen i IT-produkter, men det er åpent for ethvert medlem som ønsker å bli med. Det krever at deltakere eliminerer og binder Tariffer på null for alle produkter som omfattes av avtalen på en MFN basis. Innledende, i de siste ukene har jeg blitt oppmuntret av indikasjoner på at en possib le gjennombrudd for å utvide avtalen kan være på kortene Jeg håper at vi vil høre gode nyheter om dette snart ikke minst, da det ville gi et reelt løft for det multilaterale handelssystemet. Det ville sende et sterkt signal om WTOs evne til å levere utfall som det ville være den første tariffavtalen i løpet av ti og et halvt år. Selvfølgelig er den fullstendige gjennomføringen av Bali-pakken fortsatt det beste alternativet for alle jeg er forpliktet til å gjøre alt for å sikre dette resultatet, så de siste nyhetene om reengagement er velkommen, men la det også være klart at veien for tiden nå er blokkert. Vi vil fortsette å jobbe for å finne en løsning Etter dette møtet vil jeg reise videre til G20-toppmøtet i Brisbane for å diskutere situasjonen med ledere der og jeg forblir i nær kontakt med medlemmer i Genève. Jeg håper APEC-ledere også vil være nært oppmerksom på helsen til det multilaterale handelssystemet i deres diskusjoner neste tirsdag. Vi må gjenkjenne de ekstreme seriene s av situasjonen vi er i. Og derfor må vi være forberedt på å svare på noen grunnleggende spørsmål om hva vi gjør med Bali-pakken, post-Bali-agendaen og forhandlingsfunksjonen til organisasjonen. Vi må spørre hva vi vil fra WTO og hvordan vi ser fremtiden. Jeg vil sørge for at vi er i best mulig posisjon for å bevare troverdigheten til det multilaterale handelssystemet, slik at det kan tjene den globale økonomien som den ble skapt for å gjøre. APEC har alltid har hatt en ledende rolle her. Du har alltid vært sterke støttespillere til systemet, og du har vært pionerer på mange områder, inkludert handelsfasilitet. Derfor vet jeg at du vil ha et sant bilde av situasjonen slik at du kan svare på de mest hensiktsmessige og effektiv måte. Jeg har forsøkt å gi deg det bildet i dag. Systemet trenger din støtte så takk for at du lyttet til meg today. APEC ministrene ansvarlig for handelsmøte. Borakay, Filippinene 23 24. mai 2015.Statement om å støtte Multilateralt handelssystem. Vi, APECs ministers ansvarlige for handel, samles for vårt 21. møte i Boracay, Filippinene, blir med på å feire 20-årsdagen for Verdenshandelsorganisasjonen WTO Siden WTOs etablering i 1995 har Asia Pacific vært et av de raskest voksende handelsområdene, og dra nytte av stabiliteten og forutsigbarheten til det multilaterale handelssystemet. Vi bekrefter det multilaterale handelssystemets verdi, sentralitet og forrang i WTOs regi for å fremme handelsutvidelse, økonomisk vekst, jobb opprettelse og bærekraftig utvikling, samt å støtte utviklingsøkonomier for å integrere seg i det globale handelssystemet. Vi vil fortsette å arbeide tett sammen for å styrke det reglerbaserte, transparente, ikke-diskriminerende, åpne og inkluderende multilaterale handelssystemet som er omtalt i WTO . WTO har vesentlig bidratt til kampen mot proteksjonisme siden begynnelsen av 2008 c risis Vi bemerker at mens den globale økonomiske veksten fortsetter, er det potensial for sterkere vekst, blant annet gjennom mer robust internasjonal handel. Å erkjenne at proteksjonistiske tiltak hindrer denne veksten, bekrefter vi våre løfteres løfter mot alle former for proteksjonisme. Vi gjentar vårt leders engasjement stille fram til slutten av 2018 og å rulle tilbake proteksjonistiske og handelsforvridende tiltak Vi anerkjenner behovet for å utøve ytterligere innsats for å overholde Leaders forpliktelse Vi er fortsatt forpliktet til å utøve maksimal begrensning i gjennomføring av tiltak som kan være i overensstemmelse med WTOs bestemmelser men har en betydelig proteksjonistisk effekt, og for å omgående rette opp slike tiltak, hvor det er implementert. I denne forbindelse støtter vi det pågående arbeidet i WTO og andre internasjonale organisasjoner i overvåking av proteksjonisme, innenfor deres eksisterende mandater, herunder arbeidet til de stående WTO-organene, som er på frontlinjen av vår innsats som global økonomi står overfor vedvarende utfordringer Til støtte for slikt arbeid støtter vi åpenhet i våre handelspolitikker, blant annet gjennom åpen informasjon, og oppfordrer andre WTO-medlemmer til å gjøre det samme. Vi oppfordres til å gjøre fremskritt i WTO til full gjennomføring av Bali-pakken oppnådd på den niende ministerkonferansen MC9 Vi gleder oss over vedtakelsen av protokollet om endring for avtalen om handelsforenkling TFA, som har åpnet protokollen for godkjenning av WTO-medlemmer APEC Økonomier har vist lederskap gjennom rettidig melding av kategori A-forpliktelser I samme ånd er vi forpliktet til å sende våre godkjenningsinstrumenter til WTO så snart som mulig, ideelt sett av MC10, for å uttrykke sterk APEC-støtte til en vellykket ministerkonferanse. Vi oppfordrer andre WTO-medlemmer til å gjøre det samme, og bidra til TFAs ikrafttredelse Vi aksepterer også beslutningen fra WTO-medlemmer, som klargjør midlertidig mekanisme agr eed av ministrene i Bali, å engasjere seg konstruktivt for å forhandle og gjøre alle samordnede anstrengelser for å godta og vedta en permanent løsning på spørsmålet om offentlig lagerbeholdning for næringsmiddelformål innen 31. desember 2015. Vi gleder oss til gjenopptakelsen og videreføringen av arbeidet for å bli enige om Post-Bali-arbeidsprogrammet innen 31. juli 2015 som en viktig skritt for å omgående avslutte Doha-runden Vi forplikter oss sterkt til å prioritere og bidra positivt til utformingen av et klart definert arbeidsprogram. Vi mener også at det er viktig å fortsette å respektere Doha-mandatet og dets utviklingsdimensjon, og noterer seg fremdriften som har blitt gjort for å formulere arbeidsprogrammet. Vi hjertelig velkommen Kenya s hosting av den 10. WTO-ministerkonferansen MC10 i Nairobi den 15.-18. Desember 2015 Vi forplikter oss til å bidra til oppnåelsen konkrete og meningsfulle utfall på MC10, inkludert vårt arbeid mot en vellykket avslutning av Doha-runden. Å oppnå handelens ikrafttredelse Faciliteringsavtale av MC10 vil gi betydelig bidrag til bærekraften til global handel og legge frem verdien av WTO til sine interessenter over hele verden. Vi anerkjenner viktigheten av å lette tilgangen til medisiner som angitt i § 6-systemet, og vi oppfordrer alle WTO-medlemmer å ratifisere protokollen Endring av TRIPS-avtalen MC10-protokollens ikrafttredelse vil også vise WTOs mulighet til å levere praktiske, utviklingsorienterte resultater. Ved å oppfordre WTO til å fortsette å prioritere den effektive integrering av utviklingsøkonomier i global handel ser vi frem til den femte globale vurderingen av bistand for handel i Genève 30. juni - 2. juli 2015 Temaet, redusere handelskostnader for inkluderende, bærekraftig vekst, er i tråd med APECs tema i år med Building Inclusive Economies, Å bygge en bedre verden Vi gleder oss over tiltak for å redusere kostnadene og legge til rette for økt deltakelse av små og mellomstore bedrifter fra små og mellomstore bedrifter utviklingsøkonomier i internasjonal handel Vi støtter levering av teknisk bistand og kapasitetsbyggende aktiviteter for å fremme inkluderende, bærekraftig vekst. Vi anerkjenner at bilaterale, regionale og plurilaterale handelsavtaler kan spille en viktig rolle i å komplementere globale liberaliseringsinitiativer. Vi vil fortsette å jobbe sammen for å sikre at de er i samsvar med WTO-avtaler og bidra til å styrke det multilaterale handelssystemet, er APEC-økonomiene enige om å straks varsle sine RTA-er til WTOs RTA-gjennomsiktighetsmekanisme, og oppfordrer alle WTO-medlemmer til å intensivere sitt engasjement i den mekanismen. Vi legger også merke til innsats å undersøke muligheter for factoring i de multilaterale forhandlinger, mulige bidrag fra deltakerne i konkluderte plurilaterale ITA-utvidelser og EGA-initiativer. Ved å bekrefte AELM-erklæringen i 2014 understreker vi betydningen av å inngå forhandlinger om ITA-utvidelse på kortest mulig tid En endelig ITA ekspansjonsutfall bør være kommersielt signifikant, troverdig, pragmatisk, balansert og reflekterende over den dynamiske teknologiske utviklingen innen informasjonsteknologi i løpet av de siste 18 årene, og bidra til det multilaterale handelssystemet. APEC-økonomier som deltar i ITAs ekspansjonsforhandlinger, anerkjenner at en vellykket Avtale er innen rekkevidde Vi oppfordrer derfor de økonomiene som deltar i ITA-utvidelsesforhandlinger, for å komme tilbake til Genève for å fullføre en avtale uten forsinkelse. Vi anerkjenner viktigheten av grønn vekst og handelsfremmende løsninger for å løse globale miljøutfordringer og bekrefte vårt engasjement for å redusere anvendte takster på APEC-listen over miljøvarer til fem prosent eller mindre innen utgangen av dette året som godkjent av ledere i 2012. Vi tar også merke til fremdriften i avtalene om miljøvareavtale, som inkluderer en rekke APEC-økonomier. Endret 2015-06-05.

No comments:

Post a Comment